FTCH Almighty Wonder Tostadeo "U"

23.5.-30.5.09 Vodní záchranářský výcvik ve Fažaně v Chorvatsku

01.06.2009 16:03

 Když jsem narazila na webové stránky Klubu pracovní a zábavné kynologie, kde jsem našla informace o výcvikovém táboru v Chorvatsku, pomyslela jsem si "No výborně, dovolená u moře a se psem! A ještě spojená s výcvikem (to jsem ještě pořádně nevěděla, do čeho jdu :-) a dokonce mají volná místa!" Neváhala jsem a zavolala paní Evě Rašovské, ať mi zarezervuje chatku. Poté, co jsem tuto novinku oznámila doma, mamka rozhodla, že pojede s námi :-) Po přijetí první části propozic, bylo už jasné, na co bude výcvik zaměřen - v zaslaných informacích se psalo o neoprenéch, postroji pro psa, vodních aportech a že se voda cvičí podlě nějakého IRA (vytahování aportu, plavce v nesnázích, přinesení lana k surfaři, záchrana se záchranným prostředkem..)...a tak se těsně před odjezdem jelo na nákup za účelem pořízení neoprénového obleku a neoprénových bot :-) Řekla jsem si, že zkusit se má všechno, obavy stranou, jdem do toho ;-)

Vyrazili jsme v sobotu kolem 5. hodiny ranní. Do Chorvatska jsme projížděli Rakouskem a Slovinskem. Naše trasa byla Brno - Mikulov - Vídeň - Graz - Maribor - Ljubljana - Koper - Pula - Fažana. Tedy pěkných necelých 700 km. Cesta probíhala poměrně rychle a příjemně. Do Fažany, přesněji našeho kempu Pineta, jsme dorazili kolem 2. hodiny odpoledne.

Kemp Pineta nás mile překvapil svoji rozlohou, byl to obrovský kemp s vlastním přístupem na pláž. Ubytováni jsme byli v chatkách Tereza, 3 pokojové s vlastní teráskou a mini kuchyňkou.

Po příjezdu jsme hodili zavazadla do chatky a hurá na pláž. Počasí bylo pravé letní, slunečné a moře teplé a průzračné..co víc si přát. Merlinek byl z moře nadšený a já se těšila, až si poprvé s Merlim zaplavu v moři. Což se mi nepoštěstilo. Nevím, kde se to v Merlim bralo, asi mi nevěřil, že umím plavat, ale nebyl zrovna nadšený, z mého plánu jít si zaplavit, což mi dával důrazně najevo. Nejdřív mi obeplávával nohy, aby mi zabránil v kráčení do hloubky no a nakonec mě chytl za šňůrku od plavek a táhl a táhl až jsem se s ním ocitla na břehu, kde šňůrku pustil. Říkala jsem si, náhoda, ale když tohle zopakoval několikrát po sobě bylo jisté, že má o mě Merlin strach a nechce, abych šla do vody. Dokonce mě vytáhl i za vrchní díl plavek, který se mu na chvíli podařilo sundat :-) a při dalším pokusu, kdy jsem skončila téměř celá pod vodou a vyčuhovala mi jen hlava a říkala jsem si, táák a teď mě nemáš za co chytit, vyřešil to opět suverenně a po svém - na břeh mě dotáhl za vlasy, přesněji culík :-O

Tak a teď k výcviku, který byl hlavní náplní této "dovolené". Cvičit jsme jezdili na pláž do Barbarigy, výcvik probíhal každý den (kromě úterý-volný den) dopoledne i odpoledne podle možností pejska. Merlin jako jeden z mála pejsků (tedy vím jen o FCR Týně) vydržel makat po celý týden a splnit všechny disciplíny. Trénink byl fyzicky velmi náročný, ale i psychicky. Jednalo se o vodní záchranné práce, tedy práce pouze ve vodě - v moři. Tréninku se zúčastnilo kolem 25 pejsků a myslím, že Merlin byl jediným cvičícím nováčkem. Byli jsme přiřazení k trenérovi Jardovi mezi leonbergera Gerryho, flatici Týnu, černého ruského teriéra Eru, novofundlandy Arnieho a Griffa a boxerky Borůvku a Afru, což mě překvapilo, poněvadž se jednalo o velmi silný tým složený z pejsků, kteří se záchranařině aktivně věnují.

Cviky, které jsme s Merlim prováděli jsou součástí mez. záchranářské zkoušky RH-W A + některé navíc:  

  • aport z vody (hází se ze břehu)
  • aport z lodi (házel se z lodi jedoucí kolem pobřeží)
  • záchrana topícího se člověka (topící na sebe upozorňuje psa, např. křikem pomoc, pes k němu plave, obeplave ho a tím umožní topícímu se psa chytnout za postroj a nechat se vytáhnout na břeh)
  • záchrana topícího se člověka II (vše probíhá jak v předchozím cviku, jen pejsek to má stížené o to, že k topicímu plave přes skupinu osob ve vodě, přičemž skupina osob se zužuje a pes mezi nimi proplouvá se zachráněnou osobou na břeh)
  • záchrana surfaře (surfař ležíčí na surfovém prkně na sebe upozorňuje, opět např. křikem pomoc, pes plave k surfaři a následně mu surfař dá do tlamy lano, díky kterému pes dotáhne surf s osobou na břeh)
  • záchrana surfaře II (surfař ležící na surfovém prkně na sebe upozorňuje, pes ale nese záchranné lano surfaři už ze břehu, u surfaře se otáčí a surfař se chytá lana a nechá se se surfem dotáhnout psem na břeh)
  • týmová záchrana (psovod se psem plave k osobě, která na sebe žádným způsobem neupozorňuje, je např. v bezvědomí, psovod uchopí osobu jednou rukou např. pod paží či krk a druhou rukou se drží psa za postroj, pes plave na břeh - táhne obě osoby - psovoda a osobu v bezvědomí)
  • podplavání lodi (dvě osoby se nacházejí pod převráceným člunem, pes ze břehu k nim plave, pod převráceným člunem mezi 2 osobami chytne fendr a plave s ním zpět na břeh, přičemž tedy 2x podplave člun)
  • donesení záchranného prostředku topícímu (pes dostane na břehu do tlamy lano, na jehož konci se nachází záchranná bójka, s lanem plave k tonoucímu, kterého obeplave a tím umožní tonoucímu chytnout se záchranné bójky a nechat se dotáhnout na břeh)
  • potápění (pod vodu je odhozen předmět, který se nechá dopadnout na dno a pes ho potopením se vyloví)
  • jízda na surfu (pes nastoupí na surf a nechá se na něm vozit po vodní hladině)
  • skok do člunu a ze člunu (pes skočí do člunu, osoby ho odvezou na určitou vzdálenost od břehu a po té je psovodem přivolán na břeh, přičemž musí skočit ze člunu a plavat na břeh za psovodem)
  • jízda na člunu (ve člunu je pes se psovodem, během jízdy musí být pes v klidu, první z člunu vystupuje psovod)
  • přinesení rybářské sítě na břeh (na vodní hladině plave natažená rybářská síť, pes je pro ni vyslán)

Merlin byl ve vodě jako doma. Do moře se vrhal ochotně, nadšeně a spolupracoval..veškeré cviky ihned pochopil a vůbec, ale vůbec na něm nebylo znát, že je nováček, čímž mi pořádně vytřel zrak..Pan trenér Jarda nás každý večer během komentování výkonů jednotlivých pejsků velmi chválil, až jsem se červenala. Říkal, že takhle pracovat labradora ještě neviděl, že ten pes to má v sobě, všechny cviky vykonal napoprvé, chválil jeho nadšení a ochotu k práci ve vodě, i to že u práce přemýšlí a že Merlin při práci působí velmi sebejistě, jakoby tyhle cviky už někdy dávno dělal a jen si je vytáhl z paměti...a při konečném zhodnocení výkonů poslední den výcviku prohlásil, že se Merlin pro něj stal skokanem týdne, protože je to pes který začal od nuly a vše umí..

Já samotná jsme byla z Merlinova výkonu velmi mile překvapena, tohle jsem opravdu nečekala a se vším, co o něm prohlásil náš pan trenér Jarda mohu jen souhlasit. Merlina prostě nic nezaskočilo, se vším si poradil, všechny jeho "premiéry" zdolal napoprvé a pracoval opravdu sebevědomě. Byl to pro mě jako pro psovoda neuvěřitelný zážitek..Merlin je prostě  borec a vytřel mi zrak ;-)

Ale aby jsme nebyli jen u výcviku, v úterý jsme měli volný den, který jsme strávili dopolední návštěvou města Pula, kde jsme měli možnost navštívit koloseum a projít se kolem přístavu. Odpoledne jsme zajeli do Kamenjaku, což je přírodní rezervace na nejjižnějším cípu Istrie. A nakonec jsme tento volný den strávili na "naší cvičící" pláži opalováním a blbnutím v moři s Merlim.

I poslední den odjezdu jsme strávili poznáváním místních krás. Prošli jsme si nádherné městečko Fažana, ve kterém se nacházel náš kemp Pineta, ochutnali jsme místní burky a i s Merlim jsme se vydali plavbou lodí "Kristina" kolem nádherné přírodní rezervace Brijuni.

Nakonec jsme se vrátili do kempu, sbalili poslední saky paky a vydali se domů směr Brno. Cesta byla tentokrát náročnější, vyjeli jsme kolem 6. večer a domů dorazili asi ve 3 ráno, takže jsme jeli převážně za tmy a ještě k tomu v dešti. Navíc se nám vůbec, ale vůbec nechtělo domů :-(

Když tento pobyt zhodnotím, byl výborný ve všech směrech:

  • ubytování - super, chatky moc pěkný, prostorný, ve stínu s Merlinovou oblíbenou teráskou
  • jídlo - plná penze samých skvělých jídel, snídaně formou švédského stolu, obědy a večeře výborné ve stylu pravé české kuchyně, mezitím neustálé svačinky (puding, obložené mísy, palačinky, čokolády, oplatky aj.) + kafíčka, čajíčky.. Teto Evo, jsi skvělá kuchařka a moc děkujeme!!
  • trénink - no vzhledem k výše psanému, je jasné, že trénink byl bomba!! Tolik zajímavých úkolů, disciplín a tolik akce v jednom týdnu jsme snad s Merlim ještě nikdy nezažili
  • okolí - nádhera, nádhera, nádhera..důkazem jsou fotečky ;-)
  • počasí - dle objednávky
  • atmosféra - díky všem cvičícím, trenérům, figurantům, ale i "jen" relaxujícím byl tento pobyt výbornou dovolenou s pejskaři se srdíčkem na pravém místě, které baví s pejskem (spolu)pracovat a učit se novým věcem
  • výsledkem je super mega bomba akce a všichni zachráněni ;-) 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena. Kopírování textů, fotografií a obrázků pouze se souhlasem autora.